2020-12-11 07:50Blogginlägg

5 tips för att skapa en säljande annons

Att skapa en riktigt bra annons är A och O för att lyckas hyra ut din lokal. Vi på Objektvision har lång erfarenhet av att förmedla lediga lokaler, allt från butikslokaler till lagerlokaler. Här delar vi med oss av våra bästa tips till hur du skapar en säljande annons som garanterat ökar dina chanser att hitta rätt hyresgäst.

1.   Ha kunden i åtanke

Först och främst gäller det att du har din potentiella hyresgäst i åtanke när du skapar din annons. Om du själv tänker på vad du skulle vilja veta när du ska hyra en lokal, så är sannolikt några av följande intressanta: vad är hyran, hur stor är lokalen och när får jag tillträde?

Utöver det kanske du har specifika behov för din verksamhet, och vill veta saker såsom antal rum, takhöjd, vilken våning lokalen ligger på samt om lokalen är uppvärmd eller inte. Även frågor såsom larm och brandskydd kan vara viktigt för vissa kunder. Var så utförlig som möjligt och bjud på många detaljer i din beskrivning då det underlättar matchningsprocessen!

2.   Inkludera relevanta sökord

Ju fler som ser din annons, desto större chans har du att hitta rätt hyresgäst. För att maximera synligheten måste du därför inkludera relevanta sökord. Din annons visas nämligen inte bara på sajten där du väljer att lägga upp den, utan indexeras även av Google och andra sökmotorer. Det innebär att en potentiell hyresgäst kan hitta din annons, även utanför sajten där den blev publicerad.

Ju mer tid du lägger ned på att hitta rätt sökord, desto större chans är det därför att fler ser din annons. Ett tips är att blanda breda sökord, som “ledig lokal”, med smalare sökord såsom “uppvärmd lagerlokal i Göteborg”. Då ökar du dina chanser att rätt hyresgäst hittar just din lokal.

För att optimera annonsen för Google bör du även se till att din text är unik och inte kopierad från någon annan. Lägg också in dina sökord i bildtexterna så förstår Google vad bilderna innehåller.

3.   Lyft fram fördelarna

När du beskriver din lokal är det viktigt att framhäva vilka fördelar som finns med den. Vad är det som utmärker din lokal jämfört med andra lokaler? Beskriv vilka affärsmöjligheter som finns, hur omgivningen ser ut, kommunikationsmöjligheter och annat som utmärker läget.

Du kanske dessutom har unika fördelar, såsom fiberuppkoppling, laddningsplatser för elbilar, lastkaj eller kundparkering - saker som kan vara kritiska för vissa typer av verksamheter.

4.   Använd rätt tonalitet och disposition

Fundera på vilken tonalitet du ska använda i din annons, och vilka ord du vill använda för att locka rätt hyresgäst. Du kan vara saklig och direkt, eller mer vänskaplig och inbjudande, båda sätten är relevanta men kan tilltala olika typer av kunder. Vem är målgruppen för din annons?

Säkerställ även att din annons är lätt att läsa och att det är enkelt för hyresgästen att hitta rätt information. Här är några enkla knep på hur du gör det:

  • Skriv relevanta rubriker
  • Dela upp texten i lagom långa stycken
  • Använd punktlistor
5.   Ha professionella bilder och andra medier

För att skapa en riktigt bra och säljande annons är det ett måste att inkludera bilder. Våra undersökningar visar att annonser med bilder får dubbelt så många klick än annonser utan bild. Tänk även på att använda professionella bilder. Det kan löna sig att lägga ned tid på att ta fram högupplösta bilder som visar både lokalen och omgivningen.

En annan viktig sak att ha med är en planritning över lokalen. På så sätt får en potentiell hyresgäst snabbt förståelse för hur lokalen ser ut, och kan börja fundera på hur den kan disponeras redan innan en visning.

För att göra lokalen ännu mer levande kan du även inkludera ett videoklipp i annonsen. I en sådan video kan du exempelvis visa hur det ser ut i lokalen och i området. En video kan ge en bättre känsla för lokalen och dess möjligheter. Även här är det viktigt att det känns proffsigt. Publicera helst inte en video tagen med en skakig mobilkamera.

Genom att följa dessa fem tips kan du skapa en annons som är både lätt att hitta och lätt att ta till sig. Med bra bilder och media kan du locka fler att läsa din annons, och med rätt tonalitet och väl beskrivna fördelar hittar du enklare rätt hyresgäst för just din lokal. Kort sagt, med dessa steg har du allt du behöver för att få din lokal uthyrd.

Klicka här för att publicera din annons!


Om Objektvision

Sedan 1998 har Objektvision.se varit Sveriges ledande marknadsplats för lediga lokaler, kommersiella fastigheter, mark och företag till salu. Objektvision.se marknadsför Sveriges utbud av kommersiella objekt och har cirka 50 000 unika besökare varje vecka. Objektvision hyr eller säljer inte några egna objekt, utan är den oberoende länken mellan annonsör och sökande.


Kontaktpersoner

Peter Bergström
VD
Peter Bergström