2022-06-16 08:02Blogginlägg

Kontoret har blivit ledningsgruppens viktigaste fråga

Vilken funktion ska kontoret egentligen fylla? Hur sjutton ska vi få tillbaka alla anställda till sina skrivbord? Att kontoret fått en helt annan roll i våra liv är ett faktum. I alla fall för oss som numera är vana vid att gå ut med våra hundvalpar, träna när vi känner för det och ta lunch med ett avsnitt från vår favoritserie.

För att få koll på trenderna på kontorsmarknaden har vi pratat med Johan Staflund och Anna Engblom, båda fastighetskonsulter på Tenant & Partner. Här berättar de hur företag börjar anpassa kontoret för att locka tillbaka sina hemmavana anställda.

Kontoret måste passa in i våra nya livsmönster

Johan och Anna ser framför allt ett stort skifte i hur man tänker kring kontoret. Under pandemin har medarbetarna fått en större autonomi och möjlighet att lösa sin vardag på ett smidigare sätt. Företagets kontor behöver idag därför fylla en annan funktion än att bara vara platsen där man arbetar. Det måste helt enkelt anpassas till våra nya livsmönster.

Medan hemmakontoret passar utmärkt för digitala möten och skrivbordsarbete behöver företagets kontor vara en plats för samverkan, innovation och kulturskapande. Detta har lett till att frågan hamnat på ledningsgruppens bord, på ett sätt som den inte gjort tidigare. Kontoret har blivit en del av företagets strategiska arbete, för att både behålla och attrahera talanger.

Hundar, cyklar, träning och smartare ytor

”Företag måste erbjuda service och bekvämligheter som gör det värt att åka till kontoret,” säger Anna. I dagens läge är omklädningsrum och cykelförvaring nästan en självklarhet, men allt fler ser även över möjligheten att erbjuda gym och hunddagis. Många har skapat nya rutiner kring träning och även skaffat hund under pandemin. ”Vi har själva hundarbetsplatser i våra lokaler just för att man ska kunna komma in till kontoret utan att behöva oroa sig för sin hund,” berättar Johan.

Många företag ser även över vilka ytor som faktiskt används och hur man på ett smartare sätt kan utnyttja varje kvadratmeter.

”Stora konferensrum där hela företaget samlas kanske bara behövs en gång i månaden och då är det effektivare att dela på ett sådant utrymme med andra hyresgäster i huset, istället för att inrymma det i sina egna lokaler,” förklarar Johan.

Tenant & Partner ser ofta dessa platskrävande utrymmen som stora fördelar när de hjälper företag att leta nya lokaler. ”Det öppnar upp för möjligheten att skapa mer loungeliknande ytor som stimulerar till samtal och utbyte av idéer, istället för stora konferensrum som sällan används,” säger Anna.

Coworking funkar för både små och stora företag

Även stora bolag kan ha nytta av ett medlemskap i en coworking-hubb. Då kan medarbetare som har långväga till jobbet istället åka till hubben för att arbeta utanför hemmet.

Växande företag kan ha nytta av coworking då de snabbt kan addera fler arbetsplatser vid behov, innan de skaffar egna lokaler.

Gemenskapen och det fysiska mötet lockar

För Johan och Anna är det framför allt gemenskapen med kollegorna som gör att de tar sig in till kontoret.

På Tenant & Partner har man även byggt en stark företagskultur kring gemensam träning. Varje vecka kan deras kollegor över hela Sverige, och även de som befinner sig utomlands, delta i gemensamma träningspass. De har till och med ett gym i sin lounge där det går att träna löpning eller funktionell styrka när man känner sig redo för att bränna av några kalorier.

”Våra gemensamma träningspass är utan tvekan en av veckans höjdpunkter” säger båda samtidigt när vi ställer frågan om hur det är att jobba på deras kontor.

Vi tackar Anna och Johan för deras spännande insikter om trenderna på kontorsmarknaden.