2020-02-27 13:35Blogginlägg

Många vill lämna storstaden. Men inte det utmanande arbetet.

Maria Svensson Wiklander, Jenny Sandström och Johan Ranbrandt är tre av initiativtagarna till Jämtland Calling.Maria Svensson Wiklander, Jenny Sandström och Johan Ranbrandt är tre av initiativtagarna till Jämtland Calling. För insatsen har de bland annat blivit Årets marknadsförare i Östersund och även nominerade till priset ”Placebrander of the Year”.

Många drömmer om att lämna storstaden. Men behålla det utmanande arbetet.

Jämtland Calling är det prisande initiativet som ska få dig att slippa välja mellan karriär och livskvalitet. Och som fått Östersunds näringsliv att blomma, och kontoren att växa. Färska siffror visar att utflyttningen är större än inflyttningen i Stockholm. Även om det förstås handlar mycket om ökad utflyttning till storstadens kranskommuner kan vi också se hur intresset för ett lugnare liv i landets mindre orter också ökar.

Östersund i Jämtland är en ort där man märkt av detta. Ett segment som sticker ut är IT-bolagen som växer på alla fronter och behöver både större kontorsytor och mer personal.

Maria Svensson Wiklander brinner för samhällsutveckling och är en av sex initiativtagare till först co-workingplatsen Gomorron Östersund, och nu även Jämtland Calling. Jämtland Calling är deras egna rekryteringsevent för att få fler att flytta hit och testa nästa gröna våg.

– Vi fick många IT-bolag som ville hyra kontor och etablera sig här. Men det berodde främst på att det fanns enskilda personer som ville bo här, inte att företaget hade tagit ett strategisk beslut att det var en bra plats geografisk att etablera sig på, berättar Maria Svensson Wiklander.

Men det dröjde nämligen inte länge förrän bolagen som etablerade sig i stan behövde växa med mer än bara en person. Fler anställda, större kontorsbehov och numera fler som flyttar in än ut i Östersund.

Det härliga friluftslivet var plötsligt kompletterat med många intressanta jobb – som man tyckte fler borde upptäcka.

– Östersunds kommun gjorde en enkät bland inflyttade där man frågade om anledningarna till varför man flyttar till Jämtland. Det var bara en procent som flyttade på grund av arbete, övriga gjorde främst det på grund av familj, platsen eller livsstilen. Det stödde vår hypotes om att folk flyttar hit för att de gillar att bo här och åka skidor, vandra, cykla eller något annat.

Jämtland Calling ger en utvald grupp smak på den jämtländska livsstilen.

– Livsstilen står i fokus. Vi måste nå dem som vill leva det här livet, det är största anledningen till att de kommer välja att flytta hit. Men vi måste också se till att det finns intressanta jobb.

Nu i mars går den andra resan där 16 IT-utvecklare får komma upp till Jämtland, följa med på en topptur på skidor och lära känna jämtar och andra som redan tagit steget och flyttat upp.

– Vi vill sänka så många trösklar som möjligt. Det finns många frågor om du ska ta ett sånt här stort beslut. Man behöver ett nätverk och man behöver veta allt kring skola, förskola och bostäder. Det kan vara svårt att flytta till en plats där du inte känner nån, säger Maria.

Så förutom skidåkning har Jämtland Calling styrt upp träffar med kommun, kulturliv, fastighetsmäklare och information om andra detaljer som ska göra bilden av ett liv i Jämtland komplett.

Resultatet? Av de 150 personer som visade intresse för första årets träff blev 14 utvalda att få delta. 12 stycken kom och av dessa har nu 6 flyttat upp – med familjerna har det gett 11 vuxna och 6 barn till Östersunds kommun.

En viktig part i detta är också Erik Odén på Rut Odéns fastighetsbolag, som äger lokalerna Gomorron Östersund huserar i.

– Erik är en stor del av vår utveckling. Han tycker det viktigaste i fastigheterna är innehållet i dem. Han har varit med och hjälpt oss i våra expansioner och sett till att det har varit möjligt. Vi har en tät dialog och ett väldigt bra samarbete. Det är helt klart en förutsättning för den här verksamheten.

Även i skidorter som Vemdalen och Åre ser man hur de fastboende blir fler tack vare kluster som Gomorron.

– Fjällhubben i Vemdalen och Funäsdalen har vi kontakt med, även House Be i Åre. Vi vill att alla ska växa och må bra.

Alla kan de tillsammans surfa på den gröna vågen anno 2020.

Sedan 1998 har Objektvision.se varit Sveriges ledande marknadsplats för lediga lokaler, kommersiella fastigheter, mark och företag till salu. På vår webbplats marknadsförs Sveriges utbud av kommersiella objekt och marknadsplatsen har 50 000 unika besökare varje vecka. Vi hyr eller säljer inte några egna objekt, utan är den oberoende länken mellan annonsör och sökande.