2020-04-22 06:00Blogginlägg

Nya kontorsvanor efter Covid-19?

Besöksnäringen har redan fått tagit en stor smäll. I höst kan det vara kontorens tur, tror personerna inom branschen som Objektvision intervjuat. Covid-19 kommer kunna föda nya vanor och nya krav på kontoren.

Omständigheterna med Covid-19 har gjort ett stort hack i ekonomin, där restauranger, resebranschen och hotellen hör till de mest utsatta grupperna. Och självklart påverkar det också fastighetsbranschen.

Regeringen har under mars 2020 lanserat ett stödpaket till lokalhyresgäster på 5 miljarder kronor som avser perioden 1 april till 30 juni 2020. Innebörden av stödpaketet är att hyresvärdar som sänker hyran för hyresgäster under den utsatta perioden kommer att kunna söka stöd för max 25 procent av den nedsatta ursprungliga hyran.

Reinhold Lennebo, vd för Fastighetsägarna Sverige välkomnar regeringens stödpaket som sätts in.

– Det är bra att det kommer stöd och förslaget är välbalanserat. Samtidigt tror en del att alla ska få halverade hyror, men det handlar ju om ett frivilligt åtagande från fastighetsägaren. Det måste ju ske utifrån en affärsmässig bedömning, att man ser att företaget som hyr går bra före Corona och att det är en hyresgäst som kan bli kvar länge när detta är över.

Reinhold ser det som positivt att branschen är med och tar ansvar, och han tror att många kan göra dessa eftergifter för att kunden ska överleva.

– Men det får inte handla om någon konstgjord andning för ett företag som ändå inte har förutsättningar att klara sig.

Medan handel och restaurang ser effekterna direkt så kommer verksamhet i klassiska kontor att se effekter längre fram under hösten, tror Reinhold Lennebo.

– Regeringen måste kvickt lägga fokus på Q3 nu, det kan bli riktigt tufft för många. Vi tror kontorshyresmarknaden kan få det tuffare i höst.

Hanna Björklund, Key Account Manager på fastighetsbolaget Castellum, ser försiktigt positivt på framtiden.

– Behovet av kontor i centrala lägen finns fortsatt kvar, även om Corona gör att alla blir lite mer avvaktande kring att skriva nya avtal såklart. Tiden för krisen kommer vara avgörande, kommer vi in i hösten och det är fortsatt tungt kan det påverka kontorssidan i större utsträcknin också. I dagsläget ser vi en viss påverkan men inte lika stor som i rese- och restaurangbranschen.

Flera i branschen tror också att detta test av distansarbete som ofrivilligt nu skett gör att kontorsbehoven kan förändras framöver. Många företag kanske inser att de inte behöver ha fasta platser i samma utsträckning utan ett mer flexibelt kontor.

Hanna Björklund håller med:

– Vi kommer nog att få se mindre resande, nu har vi fått testa det digitala mötet på ett helt nytt sätt och det visar sig fungera bra att arbete och visa dokument på distans. Sen tror jag coworking kommer öka mycket framåt eftersom det ger flexibilitet att snabbt skala upp och ner sina kontorsytor.

När det kommer till köp och sälj av kommersiella fastigheter så verkar inte krisen med Covid-19 påverka i samma utsträckning. Jan Rosengren på fastighetskonsultbolaget Rosengren & Co ser hur det mesta rullar på som vanligt, men att avsluten tar lite längre tid.

– Vi ser inget direkt tapp eller minskade affärer. Vi jobbar mycket med små- och medelstora fastighetsbolag, och framförallt med bostäder, samhällsfastigheter och lager/industri. Inom dessa kategorier är det fortfarande stort intresse.

Rosengren menar att det fortsatt är räntan som styr marknaden.

– Det är fortsatt låga räntor och kommer så vara framåt, vilket gör fastigheter till ett bra investeringsalternativ. Men självklart kommer vakansrisken att vara en viktig faktor framöver och som spekulanterna kommer studera noggrannare. En viktig faktor är också bankernas vilja att låna ut pengar. Men just nu ser vi ingen avmattning.

Antalet annonserade objekt på Objektvision.se har under senaste månaden ökat. 1 mars 2020 hade Objektvision.se 13 500 aktiva annonser. I skrivande stund är det 14 100 aktiva annonser. En ökning med 600 annonser och 4% på en månad som får anses som en kraftig ökning på så kort tid säger Peter Bergström, vd på Objektvision.

Sedan 1998 har Objektvision.se varit Sveriges ledande marknadsplats för lediga lokaler, kommersiella fastigheter, mark och företag till salu. På vår webbplats marknadsförs Sveriges utbud av kommersiella objekt och marknadsplatsen har 50 000 unika besökare varje vecka. Vi hyr eller säljer inte några egna objekt, utan är den oberoende länken mellan annonsör och sökande.