2021-11-23 08:32Blogginlägg

”Ökning av nya företag som söker kontor”

Det är en dryg månad sedan restriktionerna släppte och allt fler kontor börjar åter fyllas av medarbetare. Samtidigt har pandemin väckt flera frågor kring kontorets roll och vilka krav som nu kommer att ställas av alla återvändande hyresgäster.

Vi har pratat med Magnus Carlsson, försäljningschef på AMF Fastigheter, för att få insikt i hur fastighetsägare ser på utvecklingen.

AMF Fastigheter äger och förvaltar fastigheter i Stockholm City, Marievik, Södermalm och Sundbyberg. Framförallt fastigheter som är belägna i centrala områden börjar återigen fyllas av hyresgäster, upplever Magnus. Han berättar också att de får många förfrågningar från nya företag som letar efter centralt belägna lokaler.

”Det är idag ungefär samma efterfrågan på kontor som innan pandemin. Däremot verkar många företag ha förstått att kontoret är en viktig del av arbetslivet och vi får många förfrågningar från nya kunder som söker centralt belägna lokaler. Vakansgraden är dock låg, vilket innebär att det är hög konkurrens,” berättar Magnus.

AMF Fastigheter var tidiga med att bygga om sina fastigheter för att möta kommande krav på aktivitetsbaserade arbetssätt. Satsningen har lönat sig då hyresgästerna återvänder med ett annat synsätt på hur kontoren ska användas.

”Det finns redan en flexibilitet inbyggd i våra lokaler. Det blir med andra ord enklare för företagen att effektivt använda lokalerna, även om arbetssätten har förändrats något,” säger Magnus.

Fysiska mötesplatser är fortsatt viktiga

Att fysiska mötesplatser kommer att ha en fortsatt viktig roll i samhället ser Magnus i flera pågående satsningar. Bland annat bygger IKEA ett 8 000 kvm stort varuhus inne i Gallerian, som AMF Fastigheter äger.

”Detta är bara ett av flera projekt som signalerar en stark framtidstro på fysisk handel i Stockholm City”, säger Magnus.

Han berättar även om Space, ett nytt kulturcenter som blandar gaming och musik med content creation. Mötesplatsen för digital kultur, som slår upp sina portar på Sergels torg i slutet av året, tar fokus på fysiska träffar, fast den här gången med digitala förtecken.

Ökat intresse för videobås

För att anamma det nya sättet att arbeta med videomöten har AMF Fastigheter på sitt eget kontor satsat på att komplettera sina mötesrum med skärmar utrustade med kameror. De ser även att hyresgäster valt andra lösningar, såsom att hyra in poddar eller videobås som komplement till de befintliga arbetsplatserna. Dessa är helt mobila och påverkar därför inte AMF Fastigheter i egenskap av fastighetsägare.

Att lokalerna börjar återigen fyllas är bara positivt, tycker Magnus.

”För vår del är det bättre att många är på kontoren då kontoren och lokalerna är skapta för puls och människor. Det är också roligare med en plats där det är liv och rörelse, det är ett gott tecken på att våra hyresgäster trivs”, avslutar han.

Vi tackar Magnus för hans tid och önskar stort lycka till med de nya satsningarna.