2019-05-29 10:15Blogginlägg

Stockholms nya citykvarter

Vilka utmaningar möter företag idag? Och kan kontoret vara en del av lösningen? Det tror AMF Fastigheter som utformat ett nytt stadskvarter i centrala Stockholm för att bland annat hjälpa arbetsgivare att locka talanger.

Mitt i Stockholm city, mellan Sergels torg i norr och Kungliga Operan i söder växer Urban Escape fram. Det är AMF Fastigheter som tagit ett helhetsgrepp om kvarteret och nu utvecklar totalt fem hus, fyra gator, två torg och en galleria i det största projekt man någonsin tagit sig an. Inspiration har hämtats från egna erfarenheter i exempelvis MOOD Stockholm men även från internationella aktörer som parken High Line och Ace Hotel i New York.

– Vi intervjuade 150 företag och den största gemensamma utmaningen var att rekrytera rätt talang. Det ledde till att vi intervjuade flera hundra unga om deras krav på framtidens arbetsplatser. De krävde större frihetsgrader, flexibilitet, och en arbetsplats som en del i en större helhet, säger Magnus Carlsson, försäljningschef på AMF Fastigheter.

Människans behov är utgångspunkten

Från idé till genomförande har arbetet med Urban Escape pågått i åtta år och involverat som mest 1 300 personer. Totalt kommer omkring 6 000 personer att ha Urban Escape som arbetsplats och alla hyresgäster förväntas vara på plats under hösten och vintern 2019 - 2020. Men insikter från projektet har redan börjat ge effekter på AMF Fastigheters andra områden. I de två kvarteren Stockholmsverken på Södermalm i Stockholm har kunskaper från Urban Escape om att skapa ett stadsrum som möter kraven från de som bor, arbetar och rör sig där applicerats.

– Samarbetet med hotellen At Six, Hobo och restaurangen Tak var extremt viktiga för att skapa en pulserande och livfull miljö. De bidrar med möten, trygghet och platser för umgänge under flera av dygnets timmar. På kontorssidan har vi velat locka företag som har gemensamma utmaningar men som kompletterar varandra branschmässigt för att kunna ge förutsättningar för utbyte och gemenskap, säger Magnus Carlsson.

Se bortom byggnaden

Urban Escape har varit ett utmanande projekt som ställt stora krav på bland annat logistik, säkerhet och försäljningsarbete med sitt läge i absoluta city. Det krävdes också att AMF Fastigheter gick utanför sin traditionella roll som fastighetsutvecklare till att utveckla kvarter som erbjuder tempoväxlingar och en bred blandning av innehåll.

– Vi hoppas att fler fastighetsägare i framtiden ser bortom sin byggnad och bidrar till att skapa en stad som hjälper de som bor, arbetar och rör sig i den att möta sina behov och drömmar, säger Magnus Carlsson.

Se fler lediga lokaler från AMF Fastigheter här

Objektvision.se är en heltäckande och oberoende marknadsplats för företag som söker och erbjuder lediga lokaler och kommersiella fastigheter i Sverige. Sedan 1998 har vi hjälpt dig som söker lediga lokaler, fastigheter, företag och mark att snabbt och enkelt hitta rätt objekt. Enligt den officiella mätplatsen för svenska sajter, KIA-index, har objektvision.se ungefär 47 000 unika besökare varje vecka. Vår marknadsplats innehåller just nu över 13 000 annonser från fler än 1 500 olika fastighetsägare, förvaltare och förmedlare. Vi hyr eller säljer inte några egna objekt, utan är den oberoende länken mellan annonsör och sökande.