2021-12-02 14:14Blogginlägg

Uppstickaren som satsar på datadriven marknadsföring

I april 2021 lanserade Objektvision kvartalsrapporten Objektvision Insights, som är fullpackad med spännande data om lokalmarknaden. Ett av företagen som tagit del av den nya rapporten är uppstickaren Nya Kvadrat Kommersiellt, en fastighetsmäklare inriktad på företagslokaler.

Här berättar vd Christian Ulkner hur de använder Objektvision Insights för att skapa datadriven marknadsföring.

En central del av insiktsarbetet

Göteborgsföretaget Nya Kvadrat Mäklarbyrå har under flera år förmedlat nyproducerade bostäder. Fokus ligger bland annat på att ha väl genomarbetade annonser och konceptskisser för att locka intressenter. Under sin tid på marknaden har företaget fått höra att de borde erbjuda sina tjänster även till företagsmarknaden. I våras blev planerna verklighet och man öppnade dörrarna till Nya Kvadrat Kommersiellt.

Tidigt satte sig Christian tillsammans med Per Mainwaring, som är säljare på Objektvision, för att utveckla ett väl fungerande samarbete. Vid sittande bord valde Christian en helårsprenumeration på Objektvision Insights med målsättning att den ska fungera som en central del i informationsinhämtningen kring lokalmarknaden.

“Data är oerhört viktigt för vår verksamhet. Eftersom Objektvision är den största aktören på marknaden är deras rapport central för att få relevanta insikter. Med Objektvision Insights kan vi driva vårt arbete framåt så effektivt som möjligt,” säger Christian.

Objektvision Insights ges ut varje kvartal och så fort den publicerats genomför Nya Kvadrat Kommersiellt en workshop med sitt team för att gå igenom all data. De tittar främst på efterfrågan i förhållande till olika lokaltyper och lokalstorlek samt analyserar hur marknadsföringen bör anpassas för att möta marknaden på bästa sätt.

Högkvalitativa annonser som fångar läsarens uppmärksamhet

Precis som systerbolaget Nya Kvadrat Mäklarbyrå satsar Nya Kvadrat Kommersiellt på högkvalitativa annonser, för att sticka ut från mängden. Företaget lägger tid och resurser på att skapa 3D-renderingar av hur olika lokaler kan användas. Christian menar att lokaler som är tillgängliga ofta fotograferas när de är tomma, vilket kan göra det svårt för en potentiell hyresgäst att se hur ytorna kan utnyttjas på bästa sätt

De hoppas dessutom kunna utöka samarbetet, som systerbolaget har med olika byggherrar, för att börja förmedla nyproducerade företagslokaler. Just dessa lokaltyper kräver extra insatser eftersom det inte finns några lokaler att förevisa fysiskt. Alla visningar måste ske genom broschyrer och i digitala miljöer. Christian ser stor potential då systerbolaget Nya Kvadrat Mäklarbyrå har många års erfarenhet av att förmedla nyproduktioner.

Christian uppskattar att Objektvision fortsätter att utveckla Objektvision Insights, och noterar att det fanns ett nytt segment, “Coworking”, i den senaste kvartalsrapporten (Q3 2021).

“Coworking är ett område som vuxit snabbt och med hjälp av Objektvision Insights har vi nu relevant data för att bättre förstå efterfrågan hos kunderna,” förklarar Christian.

Vi tackar Christian för hans tid, och önskar honom och Nya Kvadrat Kommersiellt lycka till med sina satsningar.

Om Objektvision Insights

Rapporten Objektvision Insights ges ut kvartalsvis, och innehåller unik data om allt från ledig yta och antal sökningar till annonser och skräddarsydda jämförelser. Rapporten gör det möjligt för dig att följa branschens utveckling och förstå hur utbud och efterfrågan förändras över tid, för att du ska kunna ta bättre affärsbeslut. Med tydliga grafer kan rapporten enkelt användas av alla i företaget, för dig som vill djupdyka i analysen finns även tillgång till rådata.

Läs mer och köp rapporten här!