2020-11-03 07:01Blogginlägg

Våra 5 bästa tips när du ska hyra en lokal

Photo by Daniel von Appen on Unsplash

Att hitta rätt lokal för ditt företag kan vara både svårt och tidskrävande. Oavsett om du är på jakt efter en lokal till din blomsterbutik eller ett kontor till flera hundra medarbetare.

Vi på Objektvision har mångårig erfarenhet av att hantera lokaler, stora som små. Här har vi samlat våra fem bästa tips på vad du ska tänka på när du hyr en lokal.

1. Hitta en lokal som kan anpassas efter framtida behov
Först och främst ska du fundera på hur din verksamhet kan komma att utvecklas under de närmaste åren. Om ditt företag planerar att anställa fler medarbetare eller utveckla nya affärsområden är det viktigt att ta höjd för detta redan från början. Framförallt med tanke på själva hyreskontraktet. De allra flesta hyresavtal skrivs på fem år, även om allt fler hyresvärdar idag erbjuder mer flexibla lösningar. Se till att fråga hyresvärden om vilka möjligheter som finns för lokalen och hur den kan anpassas efter dina framtida behov.

Försök att visualisera hur du och dina medarbetare kommer att använda lokalen vad gäller mötesrum, sociala ytor eller annat som bidrar till den där rätta känslan. Det är viktigt att lokalen kan anpassas löpande efter era behov. Pingpong-bordet måste ju få plats någonstans.

2. Välj ett läge som passar din verksamhet
Du har väl hört uttrycket “läge, läge och läge” när man pratar om lokaler? Och visst stämmer det att läget, den geografiska platsen, är mycket viktigt oavsett vilken typ av lokal du vill hyra.

Om du har en verksamhet med leveranser till och från lokalen måste du ha koll på att leverantörer enkelt kan ta sig till varuingången eller parkera framför huvudentrén. Börja med att söka fram var andra bolag i din bransch har valt för läge för sin verksamhet och fundera på hur du kan hitta motsvarande.

En viktig fråga att ta ställning till är hur personalen kommer att uppleva lokalen och framförallt kommunikation till och från ditt valda läge. Och visst är det viktigt med trevliga lunchrestauranger i närheten om ni inte själva ska ha en egen personalmatsal i byggnaden.

3. Jämför minst fem olika lokaler
När du har hittat några lokaler som är intressanta är det dags att gå vidare till nästa steg. Skicka in en korrekt intresseanmälan så att hyresvärden ser att du är intresserad av lokalen på riktigt. Satsa på att besöka minst fem olika lokaler för att jämföra känslan i olika stadsdelar och fastigheter. Takhöjd, läget i huset, entrén och grannar är några saker du ska notera när du tittar på lokaler.

Självklart är det svårt att hitta den perfekta lokalen som har allt. Gör därför en prioriteringslista på vad som är absolut viktigast för dig och ditt företag.

4. Gå igenom hyreskontraktet noggrant
När det är dags att skriva hyreskontrakt finns det flera viktiga punkter att ta ställning till. Bland annat ska det vara tydligt i kontraktet hur ansvaret delas upp mellan ditt företag och hyresvärden vad det gäller framtida kostnader, underhåll eller om det uppstår skador.

Det är även viktigt att ha koll på ÄTA-regleringen som står för ändringar, tillägg och avgående kostnader. Alltså sådant som kan dyka upp när lokalen anpassas till din verksamhet. Dessa tilläggskostnader kan dra iväg rejält så det är viktigt att du diskuterat och avtalat om detta i förtid.

Hyresvärden har ofta lång erfarenhet och kan självklart vara till hjälp, men det kan vara klokt att anlita extern hjälp, för att försäkra dig om att allt går rätt till.

5. Gör alla medarbetare delaktiga i flytten
När det är dags att flytta till den nya lokalen finns det några saker du kan göra för att säkerställa att flytten går så smidigt som möjligt.

Se till att alla medarbetare är med i processen genom att tidigt diskutera och kommunicera alla steg i flytten. Allt från att packa lådor till att märka dem korrekt påverkar inte bara själva flytten utan underlättar även när du och dina medarbetare är på plats.

Ta gärna en guidad tur i den nya lokalen med några eller alla medarbetare innan själva flyttlasset går så att alla känner sig delaktiga och ser möjligheterna med förändringen. Och glöm inte att fira med en liten inflyttningsfest, när allt väl är på plats.

Detta var våra fem bästa tips för när du ska hyra en lokal. Missa inte vår kompletta guide till vad du ska tänka på när du hyr en lokal.

Ämnen: Guider