2020-11-13 07:00Pressmeddelande

Marknaden ställer om - butikslokaler söker nya hyresgäster

Objektvision, Sveriges ledande marknadsplats för lokaler och fastigheter, visar ny data som indikerar att det sker en omställning på marknaden för butikslokaler. Hyresgäster letar nya lokaltyper, nya ytor och såklart nya platser. Utbudet matchar efterfrågan och datan visar på hög aktivitet bland både annonsörer och verksamheter.

Under corona-pandemin har det rapporterats om flera företag som försatts i konkurs eller gått in i rekonstruktion. I köpcentrumen uppges butiksytorna gapa tomma och nyligen meddelade H&M att de stänger ned flera butiker. Data från analysverktyget Objektvision Insights visar däremot på något annat. Antalet butiksytor som annonseras ut har visserligen ökat något, men det följer snarare en flerårig trend, än att ha någon koppling till pandemin. Samtidigt har antalet sökningar efter butikslokaler ökat markant den senaste tiden.

“Ser vi till antalet annonser av lediga butikslokaler så har vi de senaste fem åren sett en långsam men stabil ökning. Från september 2017 har kurvan varit något brantare och antalet tillgängliga lokaler har ökat med 10-15% varje år,” säger Peter Bergström, vd på Objektvision. “Vi kan däremot inte se att pandemin har skapat någon häpnadsväckande ökning.”

Samtidigt har antalet sökningar efter butikslokaler ökat markant under oktober 2020 jämfört med oktober 2019. Ökningen avser såväl små som stora lokaler och trenden är densamma över hela Sverige. Sökningar på små lokaler (0-100 kvm) har ökat 28% och sökningar på medelstora lokaler (201-400 kvm) har ökat med 26%. Den största ökningen ses dock hos mindre lokaler (101-200 kvm) som ökat 35% och stora lokaler (400+ kvm) där 38% fler sökningar har skett.

“Vår data visar att det handlar om en omställning på marknaden. Flera e-handelsbolag har fått ett uppsving och kanske därför ser en möjlighet att öppna en fysisk butik, som skulle kunna fungera mer som ett showroom. Det är även sannolikt att en större butikslokal skulle kunna fungera som ett mer centralt distributionscenter,” säger Peter Bergström. “En annan förklaring kan vara att butiker letar efter mer kostnadseffektiva lokaler.”


Om Objektvision

Sedan 1998 har Objektvision.se varit Sveriges ledande marknadsplats för lediga lokaler, kommersiella fastigheter, mark och företag till salu. Objektvision.se marknadsför Sveriges utbud av kommersiella objekt och har cirka 50 000 unika besökare varje vecka. Objektvision hyr eller säljer inte några egna objekt, utan är den oberoende länken mellan annonsör och sökande.

Kontaktpersoner

Peter Bergström
VD
Peter Bergström