2021-02-11 08:00Pressmeddelande

Objektvision delar med sig av unik data från lokalmarknaden

STOCKHOLM - 11 februari 2021 - Objektvision, Sveriges ledande marknadsplats för lokaler och fastigheter, delar nu med sig av tre unika nyckeltal från analysverktyget Objektvision Insights. Informationen gör det möjligt att kontinuerligt följa utveckling och trenderna på lokalmarknaden.

“Vår statistik ger en unik inblick i hur marknaden för olika typer av affärslokaler utvecklas över tid. Tillsammans med våra kunder och medarbetare har vi tagit fram tre nyckeltal som på ett överskådligt sätt ger insikt i både utbud och efterfrågan,” säger Peter Bergström, VD på Objektvision.

På Objektvision.se går det att söka efter lokaler, fastigheter, företag och mark. Nedan nyckeltal avser endast lediga lokaler.

Ledig yta i kvm
Visar den totala ytan av alla utannonserade objekt under den senaste månaden. Nyckeltalet jämförs med månaden innan för att visa om utbudet på marknaden ökar eller minskar.

Avslutade annonser
Visar hur många annonser som avslutats under den senaste månaden, jämfört med månaden innan. Objekt som inte längre är aktuella på marknaden kan tolkas som uthyrda.

Antalet unika sökningar
Visar antalet unika sökningar på lediga lokaler, jämfört med månaden innan. Nyckeltalet speglar hur stor efterfrågan är på marknaden just nu.

Med cirka 55 000 unika besökare varje vecka och över 12 000 annonser har vi stor kunskap om hur marknaden utvecklas,” säger Peter Bergström. Vår förhoppning är att dessa nyckeltal kommer att hjälpa branschen med både planering och annonsering av sina objekt. Med feedback från våra annonsörer kommer vi att vidareutveckla detta initiativ under året.”

Nyckeltalen publiceras i Objektvisions nyhetsbrev som skickas ut en gång i månaden.
Registrera dig för nyhetsbrevet här!

Exempel på hur nyckeltalen presenteras:

Utbud och efterfrågan för lediga lokaler i Sverige för januari 2021.

Ledig yta i kvm
1 477 85 86 m² (1 551 70 01 m² i dec 2020)

Avslutade annonser
1 257 st (1 537 st i dec 2020)