2021-04-29 07:50Blogginlägg

5 tips när du ska hyra ut en lokal

Att hitta en bra hyresgäst kan vara svårt, även om du har tidigare erfarenhet av uthyrning. Varje lokal är unik och har sina egna utmaningar. För att hjälpa dig att hitta en bra hyresgäst har vi sammanställt fem tips som du kan tänka på när ska hyra ut din lokal.

1. Planera din uthyrning i förväg

För att lyckas med din uthyrning och hitta rätt hyresgäst krävs en hel del planering. Här är några saker att ha i åtanke:

• Vilken typ av verksamhet passar för lokalen?
  • Vilka planer har kommunen för området som fastigheten ligger i? Gå in på kommunens hemsida för att få information om nya vägar till området eller om kollektivtrafiken ska byggas ut.
  • Vilken hyra är rimlig utifrån marknadsläget och det geografiska läget? Ta del av vår sammanställning av hyresnivåer för olika städer för att få en tydlig bild av marknaden. Med svar på frågor ovan blir nästa steg enklare.

2. Marknadsför lokalen

När det är dags att marknadsföra lokalen är givetvis annonsen A och O. Innan du väljer ett annonspaket som passar dina behov ska du ställa dig själv följande frågor:

• Vad skulle du själv vilja veta om en lokal? Tänk som en potentiell hyresgäst och skriv ned alla saker som du själv är intresserad av.
  • Vilka sökord hade du använt för att hitta din lokal? Här är några exempel: “Stor butikslokal i Gävle”, “Lastkaj nära väg”, “Kontorslokal nära tunnelbana”. Ju bättre sökord du väljer, desto större sannolikhet är det att just din annons uppmärksammas.
  • Är bilder och planritningar på lokalen aktuella? Det är viktigt att potentiella hyresgäster kan visualisera lokalen framför sig för att kunna fatta beslut om att gå vidare.
  • Vilka fördelar har min lokal? Inkludera så mycket information som möjligt när du beskriver varför just din lokal är intressant.

När du svarat på ovan frågor är det bara att skriva annonsen och vänta på att potentiella hyresgäster hör av sig. Missa inte våra bästa tips på hur du skapar en säljande annons.

3. Välj rätt hyresgäst

Efter att din annons är publicerad och du börjar få in intressenter så är det dags att välja hyresgäst. Det är några saker som sannolikt är värda att ta med i den utvärderingen:

• Vilka anpassningar behövs för att hyresgästens verksamhet ska passa?
  • Hur ser långsiktigheten ut för den potentiella hyresgästen?
  • Kan du lätt få lokalen uthyrd igen om hyresgästen lämnar?
  • Hur bidrar den här hyresgästen till områdets attraktionskraft?

Ta din tid och utvärdera alla potentiella hyresgäster för att öka chansen att hitta rätt matchning. LÄS OCKSÅ: Våra 5 bästa tips när du ska hyra en lokal

4. Förhandla fram ett bra kontrakt

Självklart ska ni ha ett kontrakt, men det är inte bara hyran som bör vara föremål för förhandling. Tillsammans med din hyresgäst bör ni även diskutera saker som:

• Vem hanterar löpande underhåll, och vad för typ av underhåll förväntas?
  • Vem står för vilka försäkringar? Exempelvis om lokalen har skyltfönster.
  • Vem ansvarar för att lokalen återställs vid hyresavslut?
  • Vem som står för anpassningar som hyresgästen kräver är bra att förhandla?

Se även till att det ni avtalat finns skriftligt så att inga frågetecken uppstår efter ett par år när ni glömt vad som sades muntligen

5. Strukturerat tillträde

När det kommer till själva tillträdet finns det några saker att tänka på innan du lämnar över nycklarna till din nya hyresgäst.

• Gäller försäkringar från tillträdesdagen? För dig som hyresvärd är exempelvis försäkring för brand, stöld och vatten viktiga eftersom det kan skada själva fastigheten.
  • Är lokalen redo för hyresgästen att flytta in på det datum ni avtalat?
  • Har ni tydliga rutiner för betalning av hyran? Enkla saker som fakturauppgifter, referenspersoner mm. Är bra att ha på plats innan tillträdet, så inga onödiga förseningar uppstår.

Förhoppningsvis har du nu hittat en bra hyresgäst som är införstådd med sitt ansvar gentemot lokalen, och som är intresserad av att hyra från dig under många år framöver.

Har du en lokal som du ska hyra ut? Skapa ett konto på Objektvision.se och lägg upp din annons på Sveriges ledande marknadsplats för lediga lokaler!