2021-05-25 07:05Blogginlägg

Tillsammans med annonsörer och användare skapar vi Sveriges bästa marknadsplats

För några veckor sedan gjorde vi en större uppdatering på Objektvision.se. Målet var att förbättra användarvänligheten och samtidigt göra det enklare för annonsörer att nå potentiella intressenter.

I den här artikeln har vi intervjuat Adam Rooth som är produktchef på Objektvision. Här berättar han om arbetet med att utveckla webbplatsen.

Vad ligger bakom arbetet?

Varje år gör vi gör en användarundersökning som alltid ger oss en massa bra inspel, både från våra användare och annonsörer. Utifrån undersökningen jobbar vi sedan med att löpande implementera olika lösningar på sajten som gör det enklare för dem att mötas. Baserat på resultaten från undersökningen bestämde vi oss för att göra en större uppdatering, som nu har lanserats.

Vilka stora förändringar har ni gjort?

Vi har bland annat anpassat innehållet till mindre skärmar. Vår undersökning visar att 55 procent av våra användare besöker oss i mobilen, något som den tidigare versionen inte var helt optimerad för.

Vi har även gjort bilderna större så att användare snabbt kan få en visuell uppfattning om objekten. Samtidigt har vi valt att markera viktig information såsom adress, storlek och pris/hyra.

Med en helt mobilanpassad webbplats och visuellt tydligare information om objekten hoppas vi att det blir en bättre upplevelse för våra användare.

LÄS OCKSÅ: Våra 5 bästa tips när du ska hyra en lokal

Hur har ni gjort det enklare för användarna?

Utöver de redan nämnda uppdateringarna har vi förenklat sökfunktionen. Nu räcker det att skriva in ett område och vilken objekttyp man är intresserad av för att få en träfflista. Det går även att filtrera träfflistan för att på så sätt förfina sökningen och snabbare hitta ett intressant objekt.

Vi har även gjort det intressantare att skapa ett gratiskonto. Med ett konto kan man exempelvis lägga upp bevakningar av olika objekttyper. Med våra tips och guider hoppas vi att fler använder dessa funktioner.

Vad har blivit bättre för annonsörerna?

För våra annonsörer har vi framförallt gjort två stora uppdateringar. Dels har vi förbättrat exponeringen av populära Mitt-i-Listan och dels har vi lanserat en helt ny annonsprodukt som vi kallar för Wallpaper.

Med Mitt-i-Listan placeras annonsen på plats nummer fyra i den organiska träfflistan och visar tre bilder. Här har vi ökat exponeringen från 25 procent SOV (Share of Voice - fördelning av exponering) till hela 50 procent.

Med Wallpaper kan annonsörer synas med sina kommande eller pågående ny- eller ombyggnadsprojekt direkt på startsidan. Annonsen täcker hela ytan bakom sökfönstret på förstasidan och får mycket hög exponering.

LÄS OCKSÅ: 5 tips för att skapa en säljande annons

Kan vi förvänta oss fler uppdateringar inom kort?

Vi jobbar redan nu med flera nya funktioner och lösningar fast i mindre skala som kommer att lanseras löpande.

Eftersom vi genomför vår undersökning varje år har användarna alltid möjlighet att vara med och påverka. För oss är insikterna en viktig del i vår utvecklingsprocess och ger oss underlag för hur vi kan göra det ännu enklare för våra användare att hitta rätt objekt. Det är tillsammans med våra annonsörer och användare som vi skapar Sveriges bästa marknadsplats för lokaler och fastigheter.

För den som är intresserad går det att löpande följa alla uppdateringar som görs på Objektvision.se.