2021-01-06 08:00Pressmeddelande

Årskrönika 2020 - En tillbakablick på ett turbulent år

Photo by Philip Myrtorp on UnsplashPhoto by Philip Myrtorp on Unsplash

Pandemi, distansarbete och kontorets renässans - det är ett osedvanligt turbulent år vi lämnar bakom oss. Här summerar vi året 2020.

Första kvartalet - Kraften vaknar

Året började med stora framtidsvisioner för det nya decenniet, men redan under mitten av januari kom nyheten om ett virus i provinsen Wuhan i Kina. I slutet av januari utlyste WHO internationellt hälsonödläge med anledning av det nya Coronaviruset, som fick namnet Covid-19.

På fastighetsmarknaden fick vi ta del av långtgående planer om både utveckling och avveckling. IKEA berättade om sin storsatsning på showroom-lokaler i Stockholm samtidigt som kommuner i hela landet initierade en försäljning av sina fastigheter.

Under mars månad började Covid-19 göra sig välkänd i Sverige och påverka våra liv. Pandemin resulterade i en av tidernas snabbaste börskrascher och att många projekt lades på is.

Andra kvartalet - Coronaviruset anfaller

Årets andra kvartal kännetecknades av hemarbete och minskad rörelse över hela Sverige. Hårdast drabbat var Stockholmsregionen där vakansgraden för kontorslokaler i city uppgick till 3,7 procent. Detta innebar att drygt 80.000 kvm kontor stod vakanta, den högsta siffran på fem år.

Detta triggade igång diskussioner om hur kontoret ska användas i framtiden. Brinova var ett av fastighetsföretagen som meddelade att man tänker omvandla 2.800 kvm kontorsytor till bostadslägenheter.

I en intervju i med Objektvision i april diskuterade Hanna Björklund på Castellum just användandet av kontorslokaler efter pandemin.

“Vi kommer nog att få se mindre resande nu när vi har fått testa det digitala mötet på ett helt nytt sätt och det visar sig fungera bra. Sen tror jag att co-working kommer öka mycket framåt eftersom det ger flexibilitet att snabbt skala upp och ner sina kontorsytor,” berättade Hanna Björklund, Key Account Manager på fastighetsbolaget Castellum till Objektvision.

Näringsidkare runt om i landet ansökte om sänkta lokalhyror. Malmö stad agerar skyndsamt när kommunstyrelsen gick med på att sänka hyran för kommersiella lokaler för att hjälpa krisdrabbade restaurangägare.

Tredje kvartalet - Ett nytt hopp

Efter sommaren fick vi en liten andningspaus och det verkade som att restriktionerna gett önskad effekt. Vi fick ta del av flera positiva nyheter på fastighetsmarknaden.

Nivika såg en kraftig värdeökning av sina lokaler i Småland och meddelade att de avser dubblera sina innehav till över 10 miljarder kronor. SBB fick klartecken för sitt stadsutvecklingsprojekt i Nyköping, där det gamla industriområdet ska bli 160.000 kvm bostäder och lokaler. Samtidigt genomfördes årets största hyresavtal när Nordisk Renting hyrde ut SEB:s tidigare huvudkontor till biståndsorganisationen Sida.

På Objektvision skedde en stor förändring, då vi började använda kraften i vårt nya system Objektvision Insights. Det är ett mångsidigt statistikverktyg för stadsplanerare, fastighetsägare, mäklare och kommuner, som gör det möjligt att effektivt kunna följa utvecklingen på fastighetsmarknaden.

“När vi tittar på sökstatistiken kan vi tydligt se förändringar på vilka storlekar som söks på, sökningarna på lokaler upp till 100 kvm har ökat med 30 procent sedan mars i år. Där är co-working en viktig pusselbit för att skapa flexibla lösningar. Dels kan du hyra extra plats vid behov, dels är inte kontrakten lika långa,” förklarade Peter Bergström, VD på Objektvision.

Fjärde kvartalet - Coronas återkomst

Årets sista kvartal inleddes i fortsatt positiv anda. Stockholmsbörsen slog nytt rekord och vi på Objektvision såg en rekordökning i antalet sökningar efter lokaler.

Kort därefter slog Covid-19 tillbaka med en andra våg och nya restriktioner infördes i hela landet. Detta fick även effekter på fastighetsmarknaden, där allt fler företag letade efter mindre och mer flexibla lokaler.

En av pandemins stora effekter har varit framväxten av hemarbete och verktyg för att klara av detta på ett effektivt sätt. Det har stimulerat en stor diskussion kring kontorets framtid, där både tyckare och experter hörts. Nyfikna på hur distansarbete förändrat synen på kontoret gjorde vi en intervju med unga personer. Bilden som framträdde var att man visserligen längtade tillbaka sin arbetsplats, men att man gärna vill behålla flexibiliteten som hemarbetet medfört.

“Siffrorna säger det vi ser på marknaden. Den stora frågan hos företag är i dag hur de ska planera sina lokaler och kontor efter corona. En parameter är kostnaden så klart och då ser vi att det är fler som ställer sina tidigare lokaler till förfogande på marknaden och letar något mindre. Då blir det mer yta tillgänglig,” förklarade Peter Bergström, vd på Objektvision, till Fastighetsnytt.

2021 - Vaccinet slår tillbaka

Att sia inför 2021 är givetvis svårt för trots att vi idag har ett vaccin är pandemin långt ifrån över. Det är ändå betryggande att fastighetsmarknaden rör sig förhållandevis stabilt och att det finns önskemål på att fortsätta utföra både arbete och handel i dedikerade lokaler.

“Vi på Objektvision ser fram emot att effektivare kunna följa utvecklingen på lokal- och fastighetsmarknaden under 2021 med Objektvision Insights. Genom vårt analysverktyg kan vi  snabbare följa både utbud och efterfrågan, och på bästa sätt hjälpa såväl annonsörer som besökare att mötas,” avslutar Peter Bergström.